Oetiska insamlingsmetoder De tre största barnrättsorganisationerna i Sverige, Bris, Majblomman och Rädda Barnen har kraftigt vinklat sina
siffror om barnfattigdomen i Sverige, hävdar Uppdrag Granskning (UG).
Enligt Rädda Barnen finns det i Sverige en kvarts miljon fattiga barn. Men UG har funnit en annan bild. Barnens
Sverigechef, Agneta Åhlund erkänner för UG att deras kampanj om att 240.000 barn inte kan äta sig mätta, ger
en felaktig bild av barnfattigdomen i Sverige. Även Bris har presenterat tveksamma siffror. Bris undersökning om att svenska barn känner en liknande oro
inför hur de ska få tag på mat som barnen I Mocambique, visade sig enligt Bris genera sekreterare vara baserad
på endast fjorton personer. Majblomman sade 2008 att 40 procent av alla barn som behövde glasögon inte hade råd med det. När siffran
året därpå sjunkit till 11 procent sade man att siffran året innan varit 4 procent och inte 40 som man tidigare
sagt.
Det finns ett metodfel i de första förstudierna som vi har gjort, säger Lena Holm, generalsekreterare på
Majblomman till UG.
I Svensk Insamlingskontroll stadgar står följande;
Reklam och annan
information ska vara vederhäftig
Reklam
och annan information ryms inom begreppet marknadsföring. För att
denna ska kunna sägas vara i överensstämmelse med ”god sed”
krävs att reklam och information om en insamling är vederhäftig,
saklig, sanningsenlig och ej vilseledande.
No comments:
Post a Comment