Wednesday, January 16, 2013

Insamlingsstiftelser i bedrägerihärva

Oetiska insamlingsmetoder

De tre största barnrättsorganisationerna i Sverige, Bris, Majblomman och Rädda Barnen har kraftigt vinklat sina 
siffror om barnfattigdomen i Sverige, hävdar Uppdrag Granskning (UG). 
 
Enligt Rädda Barnen finns det i Sverige en kvarts miljon fattiga barn. Men UG har funnit en annan bild. Barnens
Sverigechef, Agneta Åhlund erkänner för UG att deras kampanj om att 240.000 barn inte kan äta sig mätta, ger 
en felaktig bild av barnfattigdomen i Sverige. 

Även Bris har presenterat tveksamma siffror. Bris undersökning om att svenska barn känner en liknande oro 
inför hur de ska få tag på mat som barnen I Mocambique, visade sig enligt Bris genera sekreterare vara baserad 
på endast fjorton personer.                     
                                        
Majblomman sade 2008 att 40 procent av alla barn som behövde glasögon inte  hade råd med det. När siffran 
året därpå sjunkit till 11 procent sade man att siffran året innan varit 4 procent och inte 40 som man tidigare 
sagt.    
 
Det finns ett metodfel i de första förstudierna som vi har gjort, säger Lena Holm, generalsekreterare på 
Majblomman till UG. 

I Svensk Insamlingskontroll stadgar står följande;
Reklam och annan information ska vara vederhäftig

Reklam och annan information ryms inom begreppet marknadsföring. För att denna ska kunna sägas vara i överensstämmelse med ”god sed” krävs att reklam och information om en insamling är vederhäftig, saklig, sanningsenlig och ej vilseledande. 


 

No comments:

Post a Comment